De Diamantbuurt

Onze kinders zaten er op de creche, een tijdje gelegen tegenover een dichtgespijkerd huis. Ons buurjongetje zat in de bende en van onze auto is wel eens een ruitje ingetikt, zonder dat er diefstal aan te pas kwam. Ik las laatst in Het Parool dat dit het handelsmerk is van de beruchte bende. 
De Pijp, gewilde wijk, gezellig druk. De Diamantbuurt. Leuke buurt, mooie bouw, beetje slecht in het nieuws. Ook onze leidsters Fatima en Hakima begrepen het niet zo. Het zijn ook echt etters gaven ze toe. Ik durfde het niet te zeggen, want echt storen deed het me niet. Als ik een roze sjaal omdoe wordt ik in Haarlem nageroepen, in de Diamantbuurt taalde er niemand naar. Misschien hoorde ik ze niet.
Maar er zijn toch heel wat slachtoffers lees ik in de krant. Misschien ben ik teveel met mezelf bezig geweest om het gevaar te ontdekken. Ik rijd ook wel eens een drukke weg over zonder de gemotoriseerde voertuigen op me af te zien komen.
2 november werd er voor de deur van mijn werkgever een man afgeslacht. Ik was er gelukkig niet bij, maar het heeft me wel veranderd. Sindsdien zie ik spoken. Ik zie in religie en ideologie een potentieel gevaar. Iedereen die iets doet in de naam van iets of iemand anders wantrouw ik. En ik houd vooral van onzekere mensen die geloven in zichzelf. Ondanks mezelf.
Misschien gaat het nog wel eens over…

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

6 Responses to De Diamantbuurt

  1. Voordaan says:

    Ik geloof in telkens jezelf weer afvragen of het waar is wat je denkt en ziet. Mooi gesproken.

  2. Roestenburger says:

    Doe alleen iets uit jezelf!!

  3. anoniem says:

    Onzekere mensen weten net zoveel als zekere mensen aleen het verschil zit hem in het geloof Ton

  4. Isis Nedloni says:

    Goed verwoord…..tijd voor meer onderzoek zodat stigmatisering stopt en generalisering niet verder kruipt….Vervolg?

  5. tysque.volkskrantblog.nl says:

    Ik hoop dat het over gaat. Ik vrees alleen nog een paar zure appels en lastige confrontaties eer het zover is. Tegen die tijd lijkt mij de Diamantbuurt een prima wijk om te wonen. 😉

  6. sjaalman says:

    Dank je Voordaan en ISIS. Kritisch zijn, heroverwegen, en…niet generaliseren!
    Roestenburger: recht uit het hart!
    en Tysque…inderdaad, lees nieuwste blog maar.

Leave a Reply

