Delen

foto[l]zelfmoord en politiek. alletwee komen ze voort uit onvree.

In het eerste geval ben je ineens van alle ellende af. Maar voor de meeste lotgenoten onder ons is ook de ellende nog wel de moeite van het (be)leven waard.

Mensen zijn zelden tevreden, zo zijn we niet gemaakt. In feite zijn we allen geestelijk mismaakt, of vriendelijker verwoord: incompleet, onaf. Er is een continue behoefte naar meer, het is een aangeboren verslaving. Op de een of andere manier zijn de meesten onder ons, inclusief ikzelf, niet in staat om in de opperste staat van geluk te belanden…blijvend. We bewegen ons op een glijdende schaal, of het nu meer God is (ook het Allerhoogste beweegt zich voort op deze schaal), meer Geld, meer Autonomie, meer… het is altijd meer. Het is iets buiten onszelf, ondanks onszelf, maar in de meeste gevallen zónder onszelf…te accepteren. 

En dan de politiek, de noemer voor al de machteloze pogingen invloed uit te oefenen op onze directe omgeving, ons eigen welzijn in het bijzonder. In de Republiek Amsterdam heeft zich een recordaantal partijen aangemeld voor de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart. Met ons allen op zoek naar de ultieme beterschap. 

Komt Rapalje, laat ons drinken! Er is genoeg voor iedereen. 

(wordt vervolgd).

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

3 Responses to Delen

  1. Voordaan says:

    Sjaal, ik heb die eerste versie gisteravond wel gelezen. En ik kon er niet op reageren, zo heftig vond ik het. Nu vind ik die heftigheid niet terug. Wel treffend wat je schrijft over het geluk. Maar wat is volmaakt geluk? die bestaat ook niet zonder het pure ongeluk. Ik drink een glas op je als ik weer zonder griep ben!

  2. Sjaalman says:

    Hmm, ik vond het achteraf wat te heftig. Dat wat ik verwijderd heb is misschien meer iets voor een (later) log over specifiek dát onderwerp.
    Is de griep ook in jullie huis aanbeland? Ik hoop dat het meevalt. Op je gezondheid!!

  3. Solvejg says:

    Het verlangen drijft ons juist voort! Niet naar meer, maar naar meer jezelf, tenminste wat mij betreft. Hoe ouder ik word, hoe meer ik mezelf mezelf laat worden. Probeer daarmee ook politiek te bedrijven, maar dan op microniveau (thuis). Ben op zoek naar schoonheid, probeer dat ook over te dragen (bijvoorbeeld op mijn weblog).
    Samen staan we sterk Sjaal! Ik ben door dit lied weer even terug in het jongerencentrum waar ik langzaam volwassen werd en nog in de veronderstelling was dat het geluk buiten me lag!!

Leave a Reply

