Zinnig gesprek

foto‘het goede bestaat niet, niet in de hemel en ook niet hier, tenzij het gedragen wordt door een voortdurende reeks van goede daden. heilig is wat geheiligd wordt en god troont op de gezangen van de mensen.’ (…u raadt het al: frans kellendonk, het complete werk).

Ik ben zonder God en God is niet met mij. Misschien ben ik humanist, wellicht alleen al om het feit dat ik daarover twijfel. Mijn mensvisie blift ergens steken tussen die van Arnoni en de humanist Constandse. Op onbewaakte momenten glijd ik af naar de eerste om vervolgens naar de tweede omhoog te klauteren.

Enkele maanden geleden meldde ik me aan bij de club van 100 van de RVU uit een behoefte mijn denken over het wezen mens te ontwikkelen. Mijn aanbod: een luisterend oor en een betoog, een pianoles en een kroegentocht door Haarlem. Mijn tekortkoming: een antwoord op de vragen: Wat beweegt u? Wat waardeert u in onze huidige samenleving en wat verafschuwt u, waarom? Wat drijft mensen tot het waanzinnige idee daat ze beter zijn dan anderen, zich meer kunnen veroorloven? Veel mensen verbinden hun identitiet aan een religie of een ideologie. Hoe zit dat, is de mens te zwak om als individu te overleven?

Het lot bracht mij de stadsdichteres van Nijmegen, al heb ik haar nog niet in levenden lijve gezien. De eerste afspraak liep mis. Nogmaals dan aankomende week, de week erop of later misschien? Ik zie er naar uit. Ik heb nu meer dan ooit behoefte aan een goed gesprek met deze positiviteitsterroriste uit de geboorteplaats van Frans Kellendonk.

(voorbestemd)

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

6 Responses to Zinnig gesprek

  1. Voordaan says:

    Wauw, daar ga je zeker over berichten! Spannend. Posiviteitsterroriste. Ik zet ‘m (of ‘r) op de lijst van nieuwe woorden van 2006. Ik heb er al een paar verzameld. Erg leuk dat je de antwoorden niet paraat hebt. Maar is het ook niet zo dat de vraag vaak interessanter is dan het antwoord?

  2. Sjaalman says:

    Je hebt gelijk…als je alles al weet is er niets meer aan. Mooi woord hè, is volgens mij een verzinsel van de dichteres zelf.

  3. Tante Til says:

    Nijmegen heeft inderdaad een stadsdichter, maar bij mijn weten is het een man (Merijn Hilte), die in mei 2005 voor een jaar benoemd is. Ik kan me wel herinneren dat het idee hiervoor van iemand anders uitging en dat zij zich als officieuze stadsdichteres zag en dat graag officieel wilde worden.

  4. francis says:

    Spannend

  5. Isis Nedloni says:

    Als je de kracht in jezelf gevonden hebt kun je jezelf een positiviteitsterroriste noemen….veel gebruiken dat woord!

  6. Croisabel says:

    Hee, interessant, Sjaal! Wel vertellen als je hem/haar ontmoet hebt!

Leave a Reply

