jonge ambtenaar

fotoenkele jaren geleden begon ik bij de gemeente amsterdam als assistent millenniumproject (zo begin ik mijn sollicitatiebrieven ook altijd). oudejaarsavond 1999 zat ik in onze stadsdeelvesting met een handjevol collega’s tv te kijken. op wacht, een nummer bij de hand van een telefoon in de bunker onder de stopera voor het geval er iets mis zou gaan.

Er ging niets mis. We hebben wel vooral veel vuurwerk gezien. Ik mocht voor twaalven naar huis en kon met mijn nieuwe liefde de eeuwwisseling vieren op de Nieuwmarkt. Het was een prettig begin van mijn ambtenarenloopbaan. Na de Millenniumwissel volgde de overgang naar een nieuwe munt, en uiteindelijk wist ik voldoende van automatisering dat ik als applicatiebeheerder aan de slag kon gaan. Een vreemde wending voor iemand die aanvankelijk journalist wilde worden. Maar goed, ik werk in het mooiste stadsdeel van Amsterdam en ben na 7 jaar overheid nog steeds een gelukkig mens.

Intermediair, het lijfblad van de jonge ambtenaar, heeft vandaag de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar de beweegredenen van …. de jonge ambtenaar: Ambtenaren Onderzoek – Jonge ambtenaren willen hogerop. Conclusie: Ambtenaren zijn redelijk blij. De overheid werkt niet efficiënt, maar is wel een goede werkgever. En zo is het maar net. 

Helaas werkt een ambtenaar niet alleen voor de overheid maar ook voor U en mij.
Ik vraag me af hoeveel jonge medewerkers van de reiniging, van de groenvoorziening, van publiekszaken naar hun mening is gevraagd. Ik vrees niet veel. De meesten van hen lezen de Intermediair niet, behoren niet tot de doelgroep en tellen niet mee in de enquetes. Toch zijn dit ook -of juist!- ambtenaren. Die werken voor U en mij. Waarschijnlijk nog meer -en zeker tastbaarder- dan ik en zij, de jonge ambtenaren van Intermediair. 

Hulde aan hen die niet gevraagd zijn.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

4 Responses to jonge ambtenaar

  1. Ramirezi says:

    Schat je ook in dat die groep wat minder blij zal zijn ?

  2. sjaalman says:

    Ja. Geringe opleidingsmogelijkheden, een slecht loopbaanperspectief en met name een gebrek aan waardering, naast het zware werk dat moet worden verricht…het zou mij ontevreden stemmen.

  3. Voordaan says:

    Ha, mooi dat je het opneemt voor de vuilnismannen en andere minder ‘ hoge’ ambtenaren. Mijn eindexamen repo(radio) ging over actievoerende vuilnismannen in Amsterdam. Ben de hele dag (vanaf 6 uur ‘sochtends!) meegeweest op de wagen. Geweldige ervaring, heb mateloos respect voor de heren gekregen. Heb zelf ook meegesjouwd (ja, je bent arbeiderskind of niet) en heb nog nooit mannen zo enthousiast over hun baan horen vertellen. Zij naar binnen? Ben je gek, lekker buiten werken. Hogerop? Ja, als ze versleten zijn door het sjouwen willen zij de wagen ook gaan rijden. Verder waren deze jonge jongens erg blij met de werktijden, de vrijheid, alleen minder met de beloning.
    Neemt niet weg dat hun mening best gevraagd had mogen worden.

  4. sjaalman says:

    @ Voordaan, hmm, bijzonder! ja, ik krijg de kriebels als ik het blad Intermediair het woord ambtenaar zie schrijven.
    Ze waren er allemaal, afgelopen vrijdag op de crematieplechtogheid van onze collega. Bikkels met een hart van goud.

Leave a Reply

