Waarom?

foto[l]daarom. 
In combinatie met bijgevoegde muziek niet vrolijk stemmend.

De middeleeuwse Nederlanders (…) zijn een geslacht van onderlinge plunderaars, brandstichters, doodslagers geweest, en hun geschiedenis heeft slechts een aaneenschakeling van even bloedige als nietige burgeroorlogen te vertonen. Er wordt niet gestreden voor haardsteden of altaren, niet om het veroveren van een betere regeringsvorm op een minder goede, niet voor het stichten of handhaven van een nationaliteit. (…) Zij vechten alleen omdat zij, van stad tot stad en van provincie tot provincie, elkaar de gevoelens van dolle stieren toedragen; omdat de ene tongval de andere razend maakt; omdat zij gescheiden worden door de Maas of de Zuiderzee; omdat aan beide zijden een groot deel van de bevolking nog geen vaste middelen van bestaan heeft, en de vorsten, door het voorspiegelen van de hoop op buit, wanneer zij matrozen voor hun koggen of soldaten voor hun legers en legertjes behoeven, altijd gewillige oren vinden.(Cd Busken Huet, Het land van Rembrand (oude spelling), 8e druk, 1946, p. 130)

Verstandsverbijstering in het Land van Rembrandt.

(Muziek: Ciccone Youth, the Whitey Album, 1988, Platoon II)

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

6 Responses to Waarom?

  1. Voordaan says:

    Heel gek, maar hier krijg ik juist een grijns van op mijn gezicht. Van zowel de inhoud als van de muziek. Al was het maar om de vraag te stellen: en wie zijn nu de werkelijke barbaren?

  2. Voordaan says:

    Herstel: na 40sec. wist ik weer hoe lang ik het uithoud om naar deze muziek te luisteren ;D

  3. Sjaalman says:

    @ Daan, bij mij is het stemmingafhankelijk, de kinders waren heel even de deur uit…en ik ervoer de Sonic Youth in haar opperste schoonheid…maar momenteel moet ik er even niet aan denken!!

  4. Sjaalman says:

    @ Daan, heb je mijn bijlage over Con Duende ontvangen?

  5. Voordaan says:

    Ja Robin, ontvangen!!!
    Sonic Youth, Einsturzende Neubauten, Swans, ik ervoer ook de schoonheid. En soms nog. Al is Radiohead momenteel al genoeg om mij melancholiek te krijgen… Laat staan Arabische invloeden in de Spaanse muziek…Dank!

  6. sjaalman says:

    Radiohead..tja, dat is schoonheid op een Ander Niveau…, onnavolgbaar ook.
    Spaanse muziek…ken je Carmen Linares (o.a. La luna en el rio).

Leave a Reply

