ik blog dus u bestaat

fotohet weer is somber en zo is mijn stemming. het artikel van willem van deursen  
en de reactie van zijn vriend Paul stemmen me even somber als het weer. 
Willem houdt er wederom mee op. En Paul geeft hem gelijk. Volgens Paul is een weblog niet het juiste medium voor Willems talenten.
Maar…wat is een weblog dan wel? 
Het medium van de egocentrist (zoals Paul lijkt te veronderstellen)? Het podium van de mens met een hang naar zelfbevestiging? Is het weblog dan het medicijn voor hen die de controle willen houden over het leven door de ogen van een ander? Is het een toegangskaartje voor een plaatsje in de digitale maatschappij? Nee toch? Onnodig negatief gesteld. Een zwarte visie.
Sommigen schrijven voor een ander (U bestaat dus ik blog), anderen schrijven voor zichzelf. In geen van beide gevallen zie ik voor Willem een reden om ermee te stoppen (maar ChristinA…inderdaad, wie ben ik?).
Lezen doen we (je) allemaal.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

10 Responses to ik blog dus u bestaat

  1. christinA says:

    = In geen van beide gevallen zie ik voor Willem een reden om ermee op te houden.=
    Het gaat niet om wat jij of anderen zien, maar om wat Willem ziet.

  2. LiFeStYle says:

    Misschien een podium voor leerling-journalisten? Of voor hen die denken: wie schrijft die blijft? Of gewoon leuk als tussendoortje?
    Of toch door mensen die anderen iets willen laten weten of leren via hun weblog? Allemaal pedagoogjes? Psycholoogjes?
    Ik denk dat er van alles tussen zit.
    Als je het maar niet doet, omdat je niets anders te doen hebt!
    Laatst las ik een onderzoek waarin stond dat ruim 60% of zelfs meer (ik weet het niet meer precies) van de Amerikanen dingen doen die ze eigenlijk niet willen.
    Net zoiets als door de koopgoot banjeren uit verveling.
    Dan kan je beter schrijven!
    Een schrijver moet schrijven, altijd.
    Ik denk dat veel webloggers leerling-schrijvers zijn, misschien verdwijnen ze opeens en komen ze later terug met een roman, een dichtbundel of worden ze ergens columnist of zo.
    De Volkskrant hoopt idealiter talenten te ontdekken via deze logs en ze naar de krant toe te trekken, maar dat is geloof ik alleen het ideaal van G J Bogaerts; in een van zijn logs schreef hij er ooit over.

  3. sjaalman says:

    Christina,
    mee eens, het is een reactie op Pauls advies aan Willem. Willem staat centraal…toch?

  4. sjaalman says:

    @ CHristinA: of laat ik het dan zo formuleren…
    zou ik -als ik Willem was- een reden zien om ermee op te houden, zo beter?
    een welgemeend advies, niet meer en niet minder.

  5. christinA says:

    @Sjaalman
    =zou ik -als ik Willem was- een reden zien om ermee op te houden,=
    Blijkbaar wel. Zo te lezen kon Willem z’n ei niet op de voor hem juiste wijze kwijt.

  6. sjaalman says:

    @ CHristinA,
    blijkbaar,
    misschien zie ik het te 2-dimensionaal..

  7. Sjaalman says:

    @ Lifestyle, een positieve benadering.
    Inderdaad is het niet zo zwart-wit als in bovenstaand stukje. Dank voor je bijdrage!

  8. Paul Bernhard says:

    Het medium van de egocentrist (zoals Paul lijkt te veronderstellen)? Het podium van de mens met een hang naar zelfbevestiging? Is het weblog dan het medicijn voor hen die de controle willen houden over het leven door de ogen van een ander? Is het een toegangskaartje voor een plaatsje in de digitale maatschappij? Nee toch? Onnodig negatief gesteld. Een zwarte visie.
    Bij toeval besloot ik het pak van Sjaalman te openen. Niet helemaal bij toeval want Willem van Deursen had me er via via al op attent gemaakt. Maar vanavond was het echt toeval En daar vind ik Willem gepaard aan mezelf, en als ‘vriend’ neergezet… Dit zijn dus precies de kleine dingetjes die er wat mij betreft toe doen aangaande het hele persoonlijkheids-weblog gebeuren. Want ook jij Sjaalman, schuwt de grote woorden als eenzaamheid en zelfmoord niet, maar of iemand dat vervolgens leest, dat is de vraag. Toch paar je me aan Willem, en dicht je me een ‘zwarte visie’ toe. Beiden doen me glimlachen, en plotseling beseffen dat ik (we) deel uit maken van een veel groten geheel dan we eigenlijk beseffen.
    Ik heb inderdaad grote bedenkingen bij het blog fenomeen, wat niet wil zeggen dat ik het afkeur. Ik vraag me alleen voortdurend af hoeveel van al die blogs daadwerkelijk gezien worden, en meer nog, gelézen (-.
    Ikzelf lees liever een boek, maar zit tegenwoordig te vaak en te veel achter de pc, om dezelfde reden als jij, misschien?
    Iemand die een blog schrijft over het feit dat hij naar Intieme Brieven van Janacek zit te luisteren omdat dat bij zijn stemming past is alleen maar interessant voor een lezer die dat kwartet kent, én die ene heel bijzondere uitvoering, van het Vlach Quartet.
    Waarheen wil ik nu, met deze reactie? Geen idee. Ik vind het jammer, net zoals jij, dat Willem vertrokken is, en wil je alleen maar vragen eens te kijken op http://www.Golfstromen.web-log.nl of http://www.ruinol.web-log.nl *
    Ik ben nog steeds van mening dat, ach laat ook maar even voor het moment. wil je van gedachten wisselen dan kan je me vanaf nu vinden.
    Iamand schreef (wie ben ik helaas vergeten, het kan Marai, Nietzsche, Besson geweest zijn, ik ben het kwijt): Als iemand een ander vertelt dat hij eenzaam is, dan is hij niet meer eenzaam.
    Daarom schreef ik deze reactie.
    groetGroße Fuge, opus 133
    Luister naar immense stilte
    tussen viertal, verbeten strijkend
    verdrinkend in het zicht van’t einde
    dat hij aanstaande wist
    Waar het donker schijnen moest
    en er te vinden het onzichtbaarst licht
    Niet lezend, niet wetend
    maar ook niet schrijvend
    veeg ik de tranen uit mijn ogen, richt
    mijn oor naar de leegste plek voor mij te vinden
    en hoor mijn oorverdovend leeg bestaan
    verzonken worden tot een gedicht
    * ps: geen idee of de links werken of goed doorkomen, ik kan hier niets controleren, behalve achteraf als het te laat is. Indien gewenst, mail dan maar (-.

  9. sjaalman says:

    Paul, ik omarm je.

  10. Leny says:

    Ik heb dat artikel nu pas gelezen. Neem mij niet kwalijk als ik bijna dezelfde kop heb gebruikt voor mijn bloggie. Sorry, plagiaat van mijn kant is zeker niet de opzet geweest.
    Groetjes van Leny

Leave a Reply

