Het weekend schrijvershuisje

fotozaterdagavond 7 januari. ik zit alleen met de kinderen in het terugtrekhuisje in het bos bij heumen. geen pc of internet, maar pen en papier. de taxichauffeur vertelde me al dat een stadsmens in het bos prima tot rust kon komen. vreemd dat mensen het zolang volhouden zonder rust. de kinderen kropen hun veiligheidsgordels uit, ik begreep precies wat hij bedoelde. velen houden het ook niet vol.
Wat doe je zoal in een boshut? Lezen en schrijven. Ik vertelde de taxistudent nog dat me een laptop wel handig leek daar midden in het bos. Helaas heb ik er geen vaste telefoonaansluiting, wel kabel. Suggesties? Chauffeur wist het niet. Idiote ideeën van een stedeling. Een laptop in je vrije tijd, wat een gestresst mens zoal niet bedenkt.

Het is zaterdagavond 21:00 uur. Van Morrisson joins the ministry op zijn lp the Common One (1980) in zijn Summertime in England. Het is 2006 en Van leeft nog. Ik vraag me af hoe het met zijn compagnon gaat, de organist, pianist, zanger Georgie Fame. Ik denk aan het Leids jazzfestival 2000. Hoofdact Georgie Fame treedt aan, speelt piano en zingt de sterren van de hemel. Na de pauze hangt hij op een vreemde manier over de nek van de gitarist en ontwijkt met moeite het slagwerk. Hij danst. De kaarsrechte, in keurig pak gestoken magere jaren ’50 man wankelt en valt even later van het podium af. Een vallende ster. Schorsing.
Een Nederlandse vrouw klimt het podium op. Ze blijkt te kunnen zingen en het publiek aanvaardt haar als vervanger van Fame, die achter de schermen ligt of zit bij te komen. Hij komt niet meer terug.
Ik ben geschokt. Mijn vriendin niet. Die heeft de dronkenschap al haar hele leven met zich meegedragen.
21:15 Het is tijd voor Erasmus in het Nederlands tot 1617 door Simon Willem Bijl, maar ik leg het boek aan de kant. Ik ben moe en ga lekker vroeg naar bed.
Het Rijk van Nijmegen, het Rijk van de Rust en de Bezinning.

Het is zondagavond 21:35 Haarlem. Ik verlang nu al weer terug.
(foto genomen met zelfontspanner en te felle flits)

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

12 Responses to Het weekend schrijvershuisje

  1. willem van deursen says:

    Er zitten een paar discrepansies in…Georgie is een jaren zestig man, tien jaar eerder was hij nog een kind. En in welk opzicht een compagnon van Morrison? Hij had eerder iets met ex-Animal lid Alan Price. Intiem zelfs, als ik goed geïnformeerd ben, maar dat doet er niet toe.
    …O wacht, Van Morrison trad in Leiden ook op?

  2. willem van deursen says:

    Sorry, het woord ‘discrepansies’ is hier helemaal niet op z’n plaats…ik vergaloppeer me wel eens

  3. Sjaalman says:

    Dag Willem, lang niets meer van je gehoord. Klopt allemaal, het gaat om zijn uitstraling, een jongere uitgave van Rudi-Carell.
    Google levert 64.000 (meest niet ter zake doende) hits op de zoekregel: Georgie Fame Van Morrisson.
    Waaronder de setlist van : http://www.harbour.sfu.ca/~hayward/van/production/hymns.html. Op deze plaat was hij zeker niet bedwelmd. Het was Georgie die optrad op het fesival…

  4. Voordaan says:

    Het echte ambacht. Pen en papier. Heb ik heel lang nodig gehad om me echt goed te kunnen concentreren. ik vroeg het me vorige week nog af, mijn lief ook: hoe zou ik me redden, een week zonder internet. Heel goed denk ik. Een laptop is hartstikke prettig, al heb je geen internet maar wel stroom. Schrijven zonder gestoord te worden, ik typ blind en schrijf een stuk langzamer. Dus dat is zeker prettig. ok, dan mag mijn lappie ook mee. Ik heb er nu al zin in, we hebben gelukkig uitwijkmogelijkheden genoeg in den lande. TV zou ik dan er niet bij willen hebben trouwens! Grootste afleider van de wereld. Verbijsterend als je ‘savonds langs huizen loopt. Huizen ingericht om de TV heen…uitgerust?

  5. Sjaalman says:

    @ Voordaan. Internet is niet echt nodig, en een laptop is wel handig inderdaad. Ik heb bovenstaand verhaaltje overgetypt…is wel dubbel werk. Nu nog een laptop dus!
    Afschuwelijk gezicht zo’n tv midden in de huiskamer, het blauwe licht, de apathische gezichten eromheen. Wachten op Godot? Prachtig verhaal trouwens op poezie.volkskrantblog.nl!
    Ohja, stemming euh tussen jolig en goed gestemd in…

  6. arie says:

    …ach, er zijn een paar aardige placebo’s voor je laptop te zien!

  7. app says:

    Ik heb je opgenomen in de lijst van webloggers met foto.

  8. app says:

    Leuk verhaal; een aanbeveling meer dan waard!!

  9. Sjaalman says:

    App, dank je!
    wie haalt me naar beneden? ik blijf te lang zweven hier (stemming 5)…

  10. Sjaalman says:

    Ik blog…dus u bestaat?
    welterusten allemaal!

  11. Sjaalman says:

    @ Voordaan, ik zat zojuist in de trein richting Maastricht. Ook daar hebben ze inmiddels tv-schermen hangen. Naast me zat iemand met een laptop. Al met al blijft er maar weinig tijd over voor de krant.
    @ Arie, inderdaad. Wat dat betreft kan bovenstaande foto zo in Ramirezi’s rijtje met werkplekfoto’s.

  12. BasIs says:

    Mooi verhaal. Goed geschreven, u bent weer een aanbeveling rijker!

Leave a Reply

