en het politieke wordt persoonlijk

Na gisteravond zeker. We (de gemeente Amsterdam en al haar stadsdelen) zijn als laatste grote gemeente overgegaan op het stemapparaat en daar kregen we instructies over. Wat te doen bij brand, wat te doen bij een verwarde kiezer als deze door niets te kiezen de stemcomputer in verwarring brengt. Gelukkig is overal aan gedacht. Met 6 mensen kregen we een toelichting op het stadsdeelkantoor, er wer d een toets afgenomen en we mochten weer gaan. Vragen? Geen vragen.
Over politiek gesproken. Door wat verwarring over en weer en uiteindelijk het uitblijven van een politiek fiat, heeft onze digitale wijkkrant geen groen licht gekregen en ben ik dus columnist-af. Vandaag verscheen de jubileumuitgave van een 350-jarige, het Haarlems Dagblad, met daarin, jawel, een artikel over de succesvolle jongste loot: de amsterdamsebuurten.nl. Het artikel wordt geintroduceerd met een Amsterdammer die  anderhalf jaar geleden met zijn 3 kinderen in Haarlem kwam wonen en zich de buurt inschreef, dat ben ik dus. Trots vertel ik over het succes…in het perspectief van een opgeheven krant komt dat wrang over. (Voordaan: stemming weemoedig, heb ik helaas nog geen foto van). Het geld is op. De politiek is plots weg, het persoonlijke leed is wat blijft. 
Ja, het zit me hoog.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

7 Responses to en het politieke wordt persoonlijk

  1. Voordaan says:

    Op het web http:poezie.volkskrantblog.nl stond een paar dagen geleden een prachtige bijdrage over weggaan. Heel weemoedig. Heel mooi geschreven. Zwelg zwelg. Ja, wat ontzettend jammer van de krant. En wat ouderwets die uitleg bij de stemmachine! Volgende keer fototoestel meenemen, dit is bijna een cartoon!

  2. Voordaan says:

    Oh, ja, stemming: gematigd positief (politiek correct antwoord nietwaar?)

  3. Isis Nedloni says:

    k val maar meteen met de deur in huis….
    Mijn keuzelijst laat me zo vaak in de steek dat ik…om mijn geduld niet langer te tarten…een uitvalmogelijkheid aan het creeren ben op mijn laatste bijdrage van 5 jan Exposeren in cafe Meijers,
    waar u geheel vrijwillig uw rode handtekening kunt plaatsen en weer terug vliegt uwer eigen stulp.Hierna kan ik gerust allen aanklikken die ik wil volgen in mijn eigen vertrouwde reactieruimte….Alvast mijn dank daarvoor en veel nieuw goeds in het andere kalender jaar!Isis

  4. JohandeWith says:

    Politiek, het is net iets als rondlopen in een politiepak. Alleen letten op wat er fout gaat, de goede dingen worden (meestal) genegeerd. Omdat ik voorheen ook, naar wat men noemt: politiek bedreef, ben ik daar zeer snel onderuit gekropen. Ik kon het niet meer aanzien en aanhoren hoe men elkaar bedonderde.
    Maar of ik me er nu vrijer door voel? Jawel, ik ben geen lopende politieman meer… 🙂

  5. Voordaan says:

    Daar zat ik vanmiddag ook ineens over na te denken: moet ik dan maar de politiek in? Maar mens, ik heb helemaal geen zin in dat gekonkel en al die overleggen! Veel te veel in het hoofd, te weinig in hart en lijf. Goed, slaap lekker!

  6. Sjaalman says:

    @ Voordaan en Johan, het is intrigerend, maar het verveelt op een gegeven moment. De politiek.
    Het gaat altijd over iets anders dan waar het in feite over gaat. Politiek zegt meer over de mensen die het bedrijven dan de maatschappij waarover beslist wordt. Lijkt me niets voor een sociaal bewogen mens als jij Voordaan!
    Sjaalman is vanaf vandaag in eerste instantie mens.

  7. Sjaalman says:

    Al moet ik je zeggen Voordaan dat mijn frustraties af en toe groot zijn dat je als mens in je eentje zo weinig tegen onrecht kunt doen. Neem de vrouw die in Iran ter dood is veroordeeld omdat ze haar aanvaller (die haar dreigde te verkrachten) van zich afsloeg en doodde. Zelfbeschreming zou je zeggen. In Iran niet, daar krijgt ze de doodstraf. Ben benieuwd of politieke druk haar kan redden.

Leave a Reply

