Volkskrant in zwaar weer.

fotoamsterdam – de oplagen van de meeste dagbladen zijn opnieuw fors gedaald. alleen het parool en trouw groeien.(…) ook de volkskrant verkeert in zwaar weer. in een jaar tijd verloor de krant dertienduizend betalende lezers. de oplage bedraagt nu 268.000 stuks.

…aldus een trots Parool (3-1-2006). Ik ben bedroefd. Ik heb afgelopen maand al afscheid moeten nemen van mijn wijkkrant Amsterdamse buurten en mijn lijfblad  Ravage. Is nu de Volkskrant aan de beurt? Nee zullen de (GJ Bogaerts noemt ze) mediawatchers zeggen. Een dagblad heeft meer spek. Ik hoop het. Ben nu even in mineur. Natuurlijk ben ik een groot voorstander van de ontwikkeling van alternatieve nieuwsbronnen. Maar deze ontwikkeling mag iever niet ten koste gaan van de reguliere nieuwsvoorziening. Al is het maar omdat de alternatieven nog onvoldoende ontwikkeld zijn om een redelijke (maar wat is redelijk?) nieuwsvoorziening te garanderen (en wat is garantie?).
Het is tijd om naar bed te gaan lieve mensen, ik raak verward in mijn eigen kronkels en spinsels. Welterusten.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

8 Responses to Volkskrant in zwaar weer.

  1. Gogan says:

    Het Parool is one of the crappiest newspapers ever and its circulation grows because it is more visibly homofil than ever. de Volkskrant will sink further if it does not make up its mind what does it stand for.

  2. Annette says:

    Nare dingen hebben altijd een bedoeling. Maar dit is wel erg naar. Hoewel mensen in nood creatiever zijn dan we denken……….
    Ik weet zeker dat de VK niet zal verdwijnen.
    Intuîtie……….

  3. Jos Goedmakers says:

    Hier in de wijk heeft 18% gedurende het afgelopen jaar hun abonnement op de krant opgezegd, zo blijkt uit een onderzoek door de wijkraad. Het gaat hoe dan ook meer en meer die kant op. Of gebruiken we nog kolen???

  4. Annette says:

    Vooral als er een dakje op zit……..

  5. henk daalder says:

    Een PCM directeur was op het Journaal heel optimistisch (hoort bij zijn rol) Maar de boodschap was wel dat er naast de krant heel andee activiteiten komen, waar dit blog een voorbeeld van is.
    En dat we de komende tijd dus wat meer van zullen zien.
    Ik denk dat de volkskrant redactie straks ook meewerkt aan een hopelijk sterk journalisiek TV programma. Een tegenhanger van BvD, en Jan Mulder, bijvoorbeeld.Of een programma waar bloggers gaan debatteren
    Lijkt dat wat

  6. Zwollywood says:

    We gaan veel meer digitaal. Maar nooit wint het beeldscherm het van de geur van de papieren krant.

  7. Helena says:

    Ik hoop dat de VK blijft bestaan (de papieren krant), maar ik moet zeggen dat ik de krant minder goed lees sinds ik aan het bloggen ben. Maar ik heb altijd nog een abonnement. Is de krant te duur? Zijn mensen niet meer geïnteresseerd in het nieuws, in achtergrondartikelen, etc.?

  8. Sjaalman says:

    Blij dat jullie er positief onder blijven. Misschien zie ik het ‘s-avonds allemaal wat somberder in.
    In mijn weekendhuisje in het bos heb ik geen internetverbinding. Dan neem ik zo’n lekkere dikke zaterdag-Volkskrant mee. Onmisbaar.

Leave a Reply

