Ravage vaarwel

foto2006. een jaar zonder ravage. na 17,5 jaar verschijnt er geen exemplaar meer op papier. digitaal zeggen ze nog door te gaan, maar ik betwijfel of ze het volhouden. de digitale wijkkrant waar ik voor schrijf is inmiddels ook uit de lucht, enkele weken na het verschijnen van het laatste papieren exemplaar. papier leeft.

6 jaar geleden werd ik abonnee, gelijktijdig met het opzeggen van mijn PvdA- lidmaatschap. Het roer moest om. De activist was in me opgestaan en als zodanig publiceerde ik op mijn website, Ravage was mijn inspiratiebron. Bij het 15 jarig bestaan van het blad hielp ik mee met het opbouwen van Ravageroyaal op de braakliggende kop van het KNSM-eiland (zie foto hierboven van Thomas Schlijper, de middelste ben ik). Het festival werd een succes en hoofdredacteur Alex riep daarna weer alle vrijwilligers bij elkaar. Iedereen was enthousiast over het feest en dit leidde uiteindelijk tot het 2e Ravageroyaal, een alternatief koninginnefeest, dat ditmaal zou plaatsvinden op het terrein van Pakhuis Afrika. Helaas was de belangstelling niet zo groot als het jaar daarvoor. Een initiatief tot een 17e verjaardagsfeestje werd in de kiem gesmoord. Ook ik kwam niet meer opdagen. De kinderen, de verhuizing naar Haarlem, de Lachende Sjaal.

Van Alex begreep ik dat de rek eruit was. Dat dit ook voor Ravage zelf gold kreeg ik pas begin december door. Een brief aan de overgebleven leden kondigde het einde aan. Het laatste nummer is inmiddels 3 weken oud en ligt ongelezen op een grote stapel…om in rustiger tijden te kunnen lezen, om het te kunnen koesteren en om te kunnen concluderen dat het jammer is dat dit journalistieke hoogstandje is verdwenen. Journalisten in de vuurlinie. Onafhankelijk en bevlogen. Voorbij.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-01. Bookmark the permalink.

5 Responses to Ravage vaarwel

  1. Voordaan says:

    Zo idioot dat iets wat voor ons zo vertrouwd was, actieblaadjes, verdwijnt waar we zelf bij zijn. Het moet blijkbaar zo zijn, maar erg jammer is het wel. Want wat komt er voor in de plaats? Ik mis het wel hoor, een hele betrokken periode, met gestencilde pamfletten ligt nu echt achter ons. Nostalgie? Wie weet…Prachtige foto trouwens.

  2. Sjaalman says:

    En dan lopen de oplagen van de krant ook nog schrikbarend achteruit. Digitaal is (wat mij betreft) niet zaligmakend…, papier is ook fijn.
    Mooi he, zo tegen de zon in. Een prachtige dag.

  3. Voordaan says:

    Ja, mag zo in een infoblok. Ik geloof niet dat de krant verdwijnt trouwens. Precies wat je zegt: het leest gewoon niet makkelijk en rustig. Ik knip nog steeds artikelen uit en hang ze op het prikbord. Dat doe ik met blogs nu weer niet!

  4. sjaalman says:

    Dank je Voordaan, zal ik zeker doen als de foto verdwenen is van de reguliere pagina. Hopelijk laat Thomas het toe…

  5. Voordaan says:

    Cookies verwijderd, laatste reactie verdwenen. Ken je dat probleem al? Heel raar, ook bij andere blogs. Of komt het weer door serverproblemen, jemig de pemig! Goed: actievoeren is nog steeds niet voorbij, zie maar in Schinveld, waar ook gewone burgers in de bres springen voor behoudt van het bos. Tevergeefs, maar het was wel een geweldige lange neus die ze naar de politiek trokken!

Leave a Reply

