Multatuli over den Godsdienst dl. 4

fotoheeft u geen idee? multatuli had ze wel. een heel kleine greep. – mijn beste, u die beweert god te kennen, kunt u ook zeggen waarom ik hem niet ken? – de verdorvenheid van uw hart… – was uw hart dan zo bijzonder goed toen hij zich aan u openbaarde? (idee 349) – nogeens, waarom ken ik god niet? – u bent slecht – dat is zo. maar juist daarom, dunkt me. (idee 350) wie aan god gelooft, moet wonderen aannemen, d.i. afwijkingen van de regelen der natuur. (ged. van idee 351) geloof is bijgeloof. (idee 354) …. in de zogenaamde godsdienst gaat het even zo. de vromen maken een god, takelen die bespottelijk toe en als ik dan spot met die bespottelijkheid, zeggen ze dat ik iets heiligs aantast. beste, probeer eens mijn god te bespotten, de lieve domme, geestige naïeve, almachtige, onwetende, kinderlijke, toko-achtige natuur. Dat kan u niet, u ongepatenteerde godenmakers! (idee, 373) Heerlijk!

This entry was posted in oud-vkblog-2005-11. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

