Identiteit

fotodonderdagavond 22:00 uur. ik fiets van café museum terug naar huis. oosterpark, beukenweg-maritzstraat. een bonte stoet met gesluierde, met lange witte gewaden geklede gestalten bevolken de straten. een jongen met een op ku klux klan-achtig kleed aan (maar dan in de kleur oranje). ik was redelijk aangeschoten en kwam er pas op de transvaalkade achter welk een bizar straattoneel dit was. het is een voor mij onbekend straatbeeld. zo ken ik oost niet. het lijkt erop dat de sfeer in korte tijd is verhard. naarmate de datum van 2 november nadert lijken de forten versterkt te worden. de mensen die ik ken in oost zijn er al niet meer gerust op en sommigen willen er graag weg. ondertussen heeft de antropoloog hans feddema zijn nieuwste twee pennevruchten publiek gemaakt. in zijn artikel ”hoe onderhuidse spanningen in onze samenleving een wending te geven?” stelt feddema: anders dan bijvoorbeeld haarlem reageerde amsterdam fel, en misschien mag ik de conclusie trekken dat vooral na de moord op theo van gogh die stad niet vrij van etnische spanningen blijkt te zijn. feddema erkent dus dat er spanningen zijn. en: wij moeten waken dat wij uit welke overweging ook één religie op de korrel nemen, zodoende ongewild aanzettend tot een mogelijke vorm van een hetze. die is schadelijk voor de samenleving. Alleen even over dat laatste: Dat het op de korrel nemen van één religie ongewild aanzet tot een hetze kan waar zijn. Het geloof, en op dit moment hebben we het over de islam, geeft de geloofsgenoten een eigen identiteit. Daar hebben ze blijkbaar behoefte aan, naarmate de buitenwereld zich harder naar deze groep opstelt. Een aanval op de groep wordt dan meteen een aanval op de moslim als individu omdat deze een deel van zijn eigen identiteit heeft opgeofferd aan de islam, meneer Feddema. Door een fort op te trekken om de moslimgemeenschap bestaat er een monoreligieus blok waarin de behoefte aan andersgezinden minder is of zelfs ontbreekt. Dit lijkt mij zeker schadelijk voor de samenleving. Het is de situatie die ik aantrof donderdagavond. Het is een situatie die mij persoonlijk ook niet aanspreekt omdat ik graag de mens liever zie als individu, dan primair als aanhanger van een ideologie, overtuiging of geloofsgenoot. Dat laatste komt wat mij betreft pas in de tweede of derde instantie.

This entry was posted in oud-vkblog-2005-10. Bookmark the permalink.

2 Responses to Identiteit

  1. Orpheus says:

    Het is ook maar hoe je kijkt. Vandaag reed ik mee in tramlijn 11 van Scheveningen-strand naar Den Haag Hollands Spoor.
    Een rit, waard om een televisie-documentaire te maken! Bij iedere halte wordt het kleurrijker in de tram. Geen enkele spanning tussen Marokkanen, Chinezen, Hagenaars, Surinamers en veel opvallend geklede moslims. Een moslimpaar: de hoffelijkheid van de man voor zijn vrouw valt op.
    In de tram botst iemand tegen iemand aan: Sorry, klinkt het. Een van de passgiers neuriet voor zich uit. Mooie, buitenlands uitziende, jongeren stappen uit bij het Hobbemaplein, ik hoor ze plat Haags praten.
    Misschien ga ik de documentaire zelf wel maken als tegengif voor Submission 2,3,4,5,6,7 enz.

  2. Sjaalman says:

    Orpheus,
    precies wat ik bedoel. Zolang mensen maar als mensen met elkaar omgaan is er niets aan de hand. Wie zich in eerste ziet als aanhanger van een religie of ideologie sluit zich af. Dat zie ik momenteel vooral in Amsterdam gebeuren.

Leave a Reply

